Garantie op je haarwerk


De laatste tijd hoor ik van vaker van mensen die veel geld betalen (meer dan 2.000 euro) voor een haarwerk wat vervolgens veel te veel klit. Eentje had het er zelfs over dat het leek op getoupeerd haar.

Alhoewel er zorgverzekeraars zijn die menen dat er een jaar garantie op een haarwerk hoort te zitten, kun je zoeken tot je een ons weegt, maar een haarwerker die zo lang garantie geeft, zal je niet vinden. Ga ervan uit dat je maximaal een half jaar garantie krijgt.

In de wet staat dat een leverancier in het eerste half jaar na de aanschaf bewijsplicht heeft. Dat geldt niet alleen voor haarwerkers, maar bijvoorbeeld ook tv-leveranciers. Dat betekent dat als er iets niet goed mee is, dan moet de haarwerker bewijzen dat dat komt omdat je het haarwerk niet goed hebt behandeld. En als de haarwerker dat niet kan, dan moet de haarwerker zorgen dat het haarwerk wordt gerepareerd of vervangen.

Dat betekent dat je dus in dat eerste half jaar moet klagen als er iets niet naar je zin is met het haarwerk en moet zorgen dat het afdoende verholpen is binnen dat half jaar. Nu zie je vaak dat iemand die een tv koopt voor zoveel geld wel klaagt en ervoor zorgt dat die dure tv klachtenvrij werkt. Maar als het om een haarwerk gaat, dan werkt het ineens heel anders. Dan laat je je wegsturen als de haarwerker zegt dat het normaal is dat een haarwerk klit. Ook al weet jij dat je eigen haar nooit zoveel klitte en is het haarwerk niet draagbaar op deze manier.

En er zijn haarwerkers die daarop rekenen. Maar als je zo’n duur product koopt, dan hoor je tevreden te zijn. Je kunt erover redetwisten of het dan ook een heel jaar of zelfs langer mee moet gaan, maar bij zo’n duur product hoor je het eerste half jaar blij en tevreden te zijn. En als je dat niet bent, moet je stappen ondernemen en het eerste aanspreekpunt is je haarwerker.

Kom je er niet uit, dan hebben haarwerkers die aangesloten zijn bij de branche organisatie een klachtenregeling en ze zijn aangesloten bij een geschillencommissie.

Ga dus NOOIT in zee met een haarwerker die niet is aangesloten bij een branche organisatie. Er zijn er twee: ANKO en HSBN.

Mocht je er niet uitkomen met de haarwerker, dan kun je ook nog een klacht indienen bij je zorgverzekeraar, maar verwacht daar niet te veel van.